Hvordan motiverer man sig selv og opnår sine mål?





01.08.2020
/Anna





Hvordan motiverer man sig selv og opnår sine mål?

Det skal siges, at der ikke er noget endegyldigt svar på dette spørgsmål. Motivation er en individuel størrelse, og det er derfor også forskelligt, hvordan vi motiveres. Inden jeg gik i gang med at skrive dette indlæg, stillede jeg mig selv et spørgsmål om, hvorvidt vi i det hele taget er så opsatte på at sætte mål? Se bare nytårsforsættet som et klassisk eksempel på vores traditionen for at sætte mål. Jeg spurgte nogle nære venner, hvorfor de troede, at man satte sig selv mål. Deres svar var, at det hjælper dem med at fokusere deres energi og giver dem ekstra motivation samt lysten til at udvikle sig personligt og fagligt. Målsætninger spiller altså en vigtig rolle for motivation og benyttes af mange som en slags målestok for succes. For at opnå sine mål, kræves der en vis portion vedvarende motivation og vaneændringer. Det er ikke altid lige nemt at opretholde konstant motivation, og derfor har jeg her en række bud på, hvordan du kan motivere dig selv til at opnå dine mål.


Sæt delmål og opnå dine mål

Chunking er en psykologisk strategi, der basalt set handler om at inddele en stor opgave i mindre bidder. Et kendt eksempel på chunking er fra udholdenshedskunstneren David Blaine, der tilbragte over 63 timer i en isblok. Du kan sikkert forestille dig, hvor meget benhård viljestyrke og motivation det har krævet af ham at tilbringe så mange timer i en blok is. Hvordan i alverden gjorde han? Måden hvorpå David Blaine kom igennem var, at han, i stedet for at fokusere på det totale antal timer han skulle holde ud, fokuserede på at sidde der én time ad gangen. Det betød, at han kun skulle fokusere på at komme igennem den næste time. Dette gentog han igen og igen, indtil han havde tilbragt 62 timer i en isblok. Jeg har selv brugt chunking-strategien i min træning til mammutmarchen – 100 km gang indenfor 24 timer. Her har jeg fokuseret min energi på at gå 50 minutter og efterfølgende holde 10 minutters pause. Det har gjort en verden til forskel i forhold til den træning, som jeg havde i starten, hvor jeg så det samlede antal kilometer som mit mål. Chunking virker fordi hjernen er effektiv, når den fodres med viljestyrke. Når du for eksempel fokuserer på en lille bid af din opgave, fortæller din hjerne dig: ”du kan godt” – og dette booster din motivation og selvtillid til at udføre arbejdet. Prøv det selv! Eksemplet med David Blaine viser, at viljestyrke – og hvad du tænker om din viljestyrke, er afgørende for, om du når dit mål. Det er vigtigt, at du tror på, at du har viljen og styrken til at nå det mål, som du har sat dig for. Du kan træne din viljestyrke ved for eksempel at løbe 7 km i stedet for de normale 6 km, eller du kan lave én gentagelse mere end du plejer på et sæt øvelser. På den måde overbeviser du din hjerne og krop om, at du kan mere end du tror, og det giver en enorm motivation til vejen mod målet.


Tro på dig selv

Din selvtillid og din evne til at tro på egne kompetencer er vigtig for at opretholde motivation. Tal positivt til dig selv, og fortæl dig selv, at du har de kompetencer, der skal til, for at gennemføre. Husk at ros dig selv for dinesmå fremskridt. Tænk på den værdi, som det vil give dig, at nå dit mål. Det kunne eksempelvis være et sundere og stærkere helbred, ændrede motionsvaner eller en følelse af mere selvtillid ved et vægttab. Jo bedre du er til at visualisere (mærke og føle) dit mål, desto større motivation vil du mærke. Følelser er afhængighedsskabende – det gælder både de gode og dårlige. De er afgørende for, hvordan vi trives i hverdagen, og hvordan vores krop har det. Dopamin og endorfiner er hjernens glædeshormoner, der blandt andet frigives, når vi spiser noget sødt som chokolade. Det kan være en af grundende til, at slik er afhængighedsskabende – fordi vi bliver afhængige af den følelse, vi får, når vi spiser det. Jeg vil dele den lille hemmelighed med jer, at disse hormoner faktisk også frigives under og efter træning. Læs mere om hvordan du kan få nye sunde vaner og opnå dine mål.